Mastercook label bij Carrefour
Al sinds enkele jaren is de supermarktketen Carrefour partner van de Mastercooks. Dat is uitgemond in een bijzondere samenwerking. De Mastercooks testen, evalueren en valideren voedingsproducten van het merk Carrefour die, als ze goedgekeurd zijn, het label Mastercooks of Belgium® krijgen.
Hoe gaat dit alles in zijn werk? Wie profiteert van die samenwerking? Met deze en nog heel wat andere vragen trokken we achter de schermen naar een van de blinde degustaties.
Met al onze zintuigen op scherp, net zoals die van een tiental Mastercooks, trokken we naar een sessie voedseletikettering bij Carrefour. We wilden een hoekje van de sluier opheffen over dit partnerschap en over de methoden die worden gebruikt om het label van de Mastercooks op de producten van het merk Carrefour te brengen.
Prestigieuze partners, wederzijds vertrouwen
Als de titel van Mastercooks of Belgium een goede referentie is in de wereld van de Belgische gastronomie, dan is het merk van Carrefour dat ook. Het samenbrengen van deze twee partners door middel van een gemeenschappelijk project, waarbij zowel de hoofdrolspelers als hun respectievelijke klanten worden gewaardeerd, was daarom een even ingenieus als winstgevend idee.
Vanaf het begin bestond het idee eruit om voedingsproducten van het merk Carrefour te testen, evalueren en valideren door professionals uit het vak. Concreet leidde dit tot de oprichting van het label ‘Mastercooks of Belgium®’. Dat label is ondertussen al meer dan zes jaar oud en verschijnt op de verpakking van geselecteerde producten.
Door dit label te creëren, geven de twee partners een toegevoegde waarde aan de Carrefour-producten, een vertrouwde referentie, en dus ook een extra aantrekkingskracht voor de klanten van het merk. Voor de Mastercooks biedt dit label waardering en benadrukt het hun praktische vaardigheden, net als het vertrouwen van het grote publiek. Deze laatste vindt dezelfde eisen van kwaliteit en versheid van de producten in de rekken van hun supermarkt , net zoals ze dat gewend zijn in de restaurants van de Mastercooks, of op deze manier nog zullen ontdekken.
Blinde proeverijen, individuele en gezamenlijke beoordeling
In de praktijk bestaat de samenwerking Carrefour-Mastercooks eruit dat een tiental leden van de vereniging uit Vlaanderen, Wallonië en Brussel samenkomen om verschillende voedingsproducten van het merk Carrefour te labelen. Samen met culinair consulent, chef Eric Patigny, selecteren de verantwoordelijke aankopers van het merk vooraf verschillende producten per categorie en leggen deze voor aan de aanwezige Mastercooks, in een proeflokaal. Daar zal elke chef in verschillende boxen voorzien van een individuele computer, de smaak, textuur, consistentie, inhoud en uitzicht van de producten proeven, testen en honoreren. Soms worden producten die al in het verleden zijn beoordeeld opnieuw aangeboden aan de chefs. Dat komt omdat het label maar drie jaar geldig is. De vernieuwing van het label wordt na elke drie jaar gepland als Carrefour het product in de rekken houdt en als de chefs hun goedkeuring geven. Het gebeurt soms ook dat het label wordt verwijder als bepaalde producten niet langer voldoen aan de criteria van de chefs.
Concreet: na het testen van 5 tot 6 producten die altijd van Belgische origine zijn en van dezelfde categorie (bvb. humus, ham, hamburger, verse pasta, pastasaus, ijs, zo’n 40-tal tijdens ons bezoek) vult elke chef een online formulier in. Na elke proeverij of tijdens de pauze worden de meningen informeel vergeleken, wat soms tot levendige gesprekken leidt.
Een unieke ervaring voor iedereen
Voor iedereen die we interviewden is het antwoord zowat hetzelfde: voor iedereen is de ervaring het meest interessant, maar ook bijzonder constructief.
Daniel Molmans: “Minstens 6 jaar geleden zijn we dit partnerschip met Carrefour gestart. De samenwerking met deze partner is totaal anders en uniek omdat we de producten hier ter plaatse, bij het moederbedrijf van Carrefour in Evere, testen. We garanderen bij elke proefsessie de aanwezigheid van een tiental leden. Wanneer sommigen zich niet vrij kunnen maken, worden ze vervangen door andere leden. Ieder levert zijn kennis, zijn ernst en zijn beoordelingsvermogen zonder enige beperking. Ik ben ook trots voor ons allemaal dat een bedrijf van dit kaliber ons vertrouwt.”
Eric Patigny: “Ik ben ook lid van de vereniging, maar ik werk niet onder deze titel bij Carrefour. Het is eerder als chef culinaire raadgever van Carrefour dat ik deze functie sinds 2013 kreeg. De selectie van producten die al dan niet een label moeten krijgen, gebeurt door de aankoper van elke afdeling. Op mijn beurt praat ik erover met de aankopers, de diëtiste en de verantwoordelijken voor de ‘kwaliteitsproducten’. Ik probeer ook mijn hulp en mijn advies te geven aan de constante zoektocht naar kwaliteit en inhoud van de producten van het merk Carrefour. Veel acties met betrekking tot controles of beoordelingen van de Mastercooks zijn ondertussen ingevoerd. Bijvoorbeeld de vermindering van zout (min 17 ton in 2017), de vermindering van suiker (5 ton minder in 2017), de eliminatie van de rode kleurstof die voor problemen zorgde in de V.S., idem voor glutamaat. Het gaat hier altijd over Carrefour producten. En zelfs als de consument het niet altijd weet, communiceren we niet noodzakelijkerwijs, de kwaliteit van Carrefour is de krachtigste van België. Een voorbeeld? De lasagne van het mark Carrefour, Come Casa, bekleedt de eerste plaats in België."
Voor Carrefour en zijn vertegenwoordigers die ons zijn komen groeten en aanvullende informatie gaven, zijn de resultaten van deze samenwerking bijzonder positief.
Zo waarderen Pascal Leglise en zijn assistente Christelle Tchonang deze exclusieve uitwisseling bijzonder hoog.
Pascal Leglise, ‘Quality-Product Manager’: “Op de vraag waarom we ervoor gekozen hebben om op deze manier samen te werken met Belgische chef-koks, wij die het hele land bestrijken met ons merk, antwoord ik dat het voor ons een manier is om een stevige toegevoegde waarde aan ons Carrefour gamma toe te voegen. Het helpt ook in de vorming van onze aankopers en ten slotte biedt het een andere en zeer professionele kijk op ons assortiment. Hierdoor kunnen we onze producten zowel kwalitatief als visueel verbeteren. Het is ook bijzonder verrijkende menselijke ervaring voor ons allemaal.”
Chantal Stas, hoofd van ‘Carrefour Communication’: “Onze manier om onze klanten te informeren over de producten met een Mastercooks label gebeurt via onze folders wanneer de producten in de aandacht worden gebracht, bvb met een promotie. Deze informatie gebeurt ook via sociale netwerken. Dat is de snelste en meest efficiënte manier omdat we niet altijd de mogelijkheid hebben om het label/logo van de Mastercooks op de verpakking te zetten. De verpakking heeft een productietijd die moet gerespecteerd worden. Naast dit technische aspect op het visuele en de communicatie, biedt de samenwerking met de belangrijkste koks van België een belangrijke waarde voor het imago van Carrefour. Deze actie is een aanvulling op de acties die we ondernemen om onze producten en hun imago te verbeteren. Zo hebben we bijvoorbeeld het ‘Act for Food ‘–platform ontwikkeld waar alle biologische producten van Carrefour te vinden zijn. Deze biologische producten worden erkend als de goedkoopste van de grootdistributie in België. Ook dat zijn producten die door de Mastercooks worden getest om ze vervolgens al dan niet van een label te voorzien.”
Vanaf nu gaat het partnerschap tussen de Mastercooks verder met drie tot vier sessies per jaar. Daniel Molmans, de coördinator van deze sessies, of voorzitter Frank Fol, is altijd beschikbaar om de leden van de vereniging te informeren over de afgelopen of toekomstige sessies.